Sociální dovednosti v mateřské škole

Sociální dovednosti v mateřské škole Obálka knihy Sociální dovednosti v mateřské škole
Zdeňka Michalová, Alžběta Kratochvílová
Odborná
Grada
2022
152
Eliška

„Vždycky se na začátku snažil několikrát prodýchat a vlezl si přitom pod padák a celý se stulil do klubíčka a ještě si dal před sebe ruce. Schovka pod padákem zabírala, padák pomohl, proto s panem zahradníkem vymysleli tajemné slovo PAPO (PAdák POmáhá), což byl pro Tima signál, kterým mu pan zahradník napověděl, když se chtěl Tim začít vztekat a ošklivě se zachovat“ (Michalová & Kratochvílová, 2022, 64.).

 

Sociální dovednosti jsou jednou ze základních kompetencí, které si děti v průběhu života osvojují. Autorky v této knize představují program, který je vhodný právě k nácviku těchto dovedností a je určen pro všechny, kteří pracují s dětmi školkového věku ať už individuálně nebo skupinově. Jednotlivé kapitoly jsou vždy krátké a obsahují motivační příběh, který je na začátku čten dětem. V rámci tohoto příběhu se setkáme s holčičkou Áďou a mimozemšťanem Timem, kteří se ve školce potkávají s různými sociálními situacemi jako například poděkováním, relaxací, dodržováním hygieny apod. Na tento příběh vždy navazují úkoly a hry, které autorky doporučují v rámci jednotlivých dovedností s dětmi provádět a procvičovat. Zároveň je téměř každá lekce doplněna barevnými pracovními listy, se kterými je možno dále pracovat. Právě tuto názornost a doplnění musím velmi ocenit, protože celá kniha byla velmi hezky zpracovaná a moc se mi líbilo i grafické zpracování celého programu. Aktivity byly zároveň popsány velmi srozumitelně s možností přizpůsobovat je skupině a konkrétním dětem. Velmi se mi líbil také příběh pro děti, který sám o sobě byl velmi čtivý, a tak trošku mě vrátil do dob, kdy jsem ještě četla dětské knihy. Velmi se mi také líbila strukturovanost knihy a stejná struktura v každé kapitole, což velmi usnadňovalo orientaci v knize a případné pozdější dohledání. Z psychologického pohledu také oceňuji zasazení celého programu do vývojových teorií a také to, že téměř každá kapitola byla doplněna o aktivitu věnující se pomoci dětem s nějakým onemocněním, postižením nebo handicapem. Myslím si, že kniha je vhodná pro všechny, kteří pracují s mladšími dětmi ve školce, ať už pro učitele, poradce ale i rodiče, kteří doma takové dítě mají a chtějí s ním tyto aktivity více rozvíjet a dovedu si představit, že i já bych jednou v budoucnu tento program využila.

Zdroj: Michalová, Z., & Kratochvílová, A. (2022). Sociální dovednosti v mateřské škole: aktivity k minimalizaci nevhodného chování v předškolním věku a posilování sociálních dovedností. Grada.

Bookmark the permalink.

Komentáře jsou uzavřeny.