• Literární revue



    Literární revue je projekt , ve kterém studenti psychologie píšou recenze na přečtené knihy s psychologickou tématikou. Psychologických knížek je mnoho a v dnešní uspěchané době času málo. Proto pro vás připravujeme každý měsíc recenze na různě laděná témata, jak na odborné, tak i populárně naučné knihy. Například v měsíci květnu jsme pro vás měli připravené téma lásky, v září jsme se věnovali tématu osobního rozvoje. Pokud budete sledovat naše sociální sítě, možná budete moct o některém dalším tématu rozhodnout i vy! V recenzích se dočtete základní informace o knize, co od ní můžete očekávat, co se na knížce recenzentovi líbilo i nelíbilo, případně vám prozradí zajímavou myšlenku, o které se dočetl. Každý čtenář si pak určitě vybere tu pravou knihu pro něj, ať už je to student, odborník či zájemce o psychologii!

  • Spolupracujeme s nakladatelstvími:

  • Procházet knížky

Třinácté komnaty dětské duše

Třinácté komnaty dětské duše Obálka knihy Třinácté komnaty dětské duše
Violet Oaklander
Odborné
Portál
2003
359
Luci

“Fantazie může být společnou hrou a jejím prostřednictvím také můžeme zjistit, co se s dítětem právě děje. Obvykle jeho fantazijní proces (jak myslí a pohybují se ve světě fantazie) odpovídá jeho životnímu procesu. Můžeme tak nahlédnout do vnitřního království dítěte.“ (Oaklander, 2003, str. 24)

Kniha Violet Oaklander je příspěvkem do bohatého koutku psychoterapie u dětí. Pracuje tady zejména s  fantazií, vysvětluje techniky práce se smyslovými zážitky, malováním, ruční tvořivostí, vyprávěním příběhů nebo terapií hrou (pískoviště, projektivní metody atd.). Na knize jistě každý čtenář ocení, že autorka často hovoří o svých vlastních zkušenostech, s detailním popisováním jednotlivých technik terapie i možných obtížích, které mohou nastat. V případech, kdy terapie nebo dítě nepracují, jak by měli, nabízí scénáře, které pomáhají k nápravě a dosažení kýženého účinku. Nabízí jednotlivé případy, kdy vystihuje principy metod, i co se zrovna odehrává ve světě dítěte. Dává do souvislosti chování dětí a jejich vnitřní motivy. Kniha je vhodná pro úplně začátečníky v oblasti psychoterapie, i pro pokročilé. Svou snadno a lehce čitelnou formou i bohatými zkušenostmi osloví oba dva typy. Pohled autorky pomáhá získat detailnější představu o tom, co psychoterapie s dětmi obnáší a v čem spočívají samostatné techniky. Pokud chcete nahlédnout do světa dětské fantazie a proniknout také do tajů jejich duše, je pro vás tato kniha správnou volbou!

Zdroj: Oaklander, V. (2003) Třinácté komnaty dětské duše: tvořivá dětská psychoterapie v duchu gestalt terapie. Portál.

Raný psychický vývoj dítěte

Raný psychický vývoj dítěte Obálka knihy Raný psychický vývoj dítěte
Lenka Šulová
Odborné
Karolinum
2016
247
Luci

,,Rodina poskytuje dítěti v prvních měsících
možnost pozorovat interakce ostatních. Význam observačního učení a nápodoby v raném vývoji je jednoznačný. Rodina poskytuje dítěti možnost procvičování a korigování jeho vlastního chování a projevů v různých rovinách interakce (hra, společenské činnosti)." (Šulová, 2016, str. 128.).”

Kniha je zaměřená pouze na stěžejní vývojové milníky dítěte, mapuje vývoj jedince od  prenatálního období až po předškolní období. Jednotlivé etapy rozebírá stručně, ale v kapitolách najdete vše podstatné, co se dá k dětskému vývoji říct. Rozebírá velmi do hloubky a propracovaně konkrétní vývojové milníky (např. motorika, řeč aj.) a popisuje složitý vztah, kdy se působením rodiny a prostředí dítěte formuje jeho osobnost. Kniha je určena pro čtenáře spíše z odborné sféry, je psána přímo pro studenty psychologie a najdeme v ní bohatství odborných pojmů, argumentace různých autorů a komplexní přehled o tomto období lidského života. Kniha je náročná na čtení a je jednou z těch publikací, které zavřete a jste nuceni nad knihou dále přemýšlet a urovnat si myšlenky. Svou obsáhlostí různorodých popisů vývoje a jeho rozebrání ze všech možných úhlů stran ji však činí nesmírně užitečnou. Publikace poskytne čtenáři nejnovější a právě aktuální teorie a poznatky dětského vývoje. Je vhodná jako informační zdroj i pro odborné práce na toto téma.

Zdroj: Šulová, L. (2016). Raný psychický vývoj dítěte. Karolium.

Jsi tam, brácho?

Jsi tam, brácho? Obálka knihy Jsi tam, brácho?
Marek Herman a Jiří Halda
Populárně naučná
Apak
2019
203
Pája

,,To tajemství dobré rodiny je totiž pevný
a spolehlivý pár." (Herman a Halda, 2019, str. 184)

Kniha Jsi tam, brácho? se zaměřuje na to, čemu se autoři celý život věnují – na rodinu a výchovu dětí. Poukazují tu na komplexnost rodinného systému a na důležitost každého člena rodiny i pravidel při výchově dětí. Osobně se mi moc líbí, že informace, které zde autoři předávají, nejen vycházejí z jejich dlouholeté praxe, ale hlavně sledují logiku zdravého rozumu. Dítě zkrátka potřebuje mámu a potřebuje i tátu. A každý z nich mu má předat něco jiného, tudíž jsou oba nezastupitelní. Kromě toho se autoři zaměřují na školky, spravedlnost i pravidla a tresty při výchově. Domnívám se, že tato knížka je vhodná pro každého, koho výchova našich „mláďátek“ zajímá. Neobsahuje žádné odborné termíny a prezentované myšlenky jsou zde vždy
vysvětleny čtivým způsobem. Jediné, co bych jí snad vytkla, je forma, kterou jsou jednotlivá
témata předkládána. Ta může být zpočátku trochu náročná na orientaci. Zkrátka se domnívám, že kniha je stejně dobrá jako přednášky, se kterými autoři jezdí po celém Česku.

Zdroj: Herman, M., & Halda, J. (2019). Jsi tam, brácho? Apak.

Po dobrém nebo po zlém?

Po dobrém nebo po zlém? Obálka knihy Po dobrém nebo po zlém?
Zdeněk Matějček
Populárně naučná
Portál
2015
124
Pája

“Už několikrát se v našich výkladech objevilo slovo „spravedlnost“. Snažil jsem se ukázat, že tomuto slovu je nutno v pedagogice rozumět trochu jinak než soudu.” (Matějček, 2015, str. 107).

Kniha Po dobrém, nebo po zlém? se zabývá výchovou dětí. Nečekejte však recept, jak si vyrobit dokonalé dítě ani novou vývojovou teorii, jde spíše o souhrn dobrých rad, na co si dát pozor. Autor zde hodně odkazuje na individualitu i vývojové možnosti dítěte, které by se podle něj měli při výchově projevit. Upozorňuje také na důležitost některých aspektů při výchově, jako je selský rozum, spravedlnost či odpuštění. Jak už název napovídá velká část knihy je věnována odměnám a trestům. Vše podkládá příklady ze své dlouholeté praxe, díky nimž je kniha čtivá a není zatížena přílišným množstvím odborných výrazů. Kniha je dle mého názoru určena k zamyšlení jak pro laickou veřejnost, tak pro lidi, kteří se ve svém profesním životě budou s dětmi setkávat. Na závěr už jen napíšu, že se já si z knihy odnesla, že při výchově je důležité rozumět svému dítěti, ale i sobě.

Zdroj: Matějček, Z. (2015). Po dobrém, nebo po zlém? Portál.

Posedlost láskou: a jiná znepokojivá odhalení

Posedlost láskou: a jiná znepokojivá odhalení Obálka knihy Posedlost láskou: a jiná znepokojivá odhalení
Frank Tallis
Populárně naučná
Portál
2019
287
Léňa

“První láska je problematická. Mladý člověk se obvykle poprvé zamiluje v období zrychleného růstu, který má obdobu pouze v exponenciálním dělení buněk po početí. Tělesné a psychické změny spojené s dospíváním - dospělý vzhled, zájem o sex a mozkový vývoj - neprobíhají vždy harmonicky. Určitý jedinec může vypadat dosti mužně, ale přemýšlí a zvládá emoce jako dítě." (Tallis, 2019, str. 126-127)

V knize najdete dvanáct skutečných příběhů o lásce a jejich možných patologických podobách.

Autor popisuje příběhy ze své terapeutické praxe a obohacuje je o dialogy klientů. Díky tomu se čte kniha opravdu dobře. Nejenže se v ní dozvíte, jakým způsobem se láska může modifikovat, ale seznámíte se také s mnoha pojmy z jiných oblastí psychologie (např. psychopatologie, kognitivní psychologie, psychodiagnostiky). Mimo jiné zjistíte, jak vypadá práce klinického psychoterapeuta a ponoříte se do jeho vlastních úvah a sebereflexe. Líbilo se mi, jak je kniha komplexní ve smyslu, že obsahuje teorii, praxi i osobní zkušenosti autora – vše na jednom místě. Za negativum považuji pouze to, že se v ní objevovaly určité popisné pasáže (např. prostředí), které byly nepodstatné a pro mě nic neříkající. Tyto části jsem musela při čtení párkrát přeskočit. Kniha mi neskutečně rozšířila obzory v oblasti psychopatologie a zasadila teoretické pojmy do reálné skutečnosti. Také mi připomněla, jak moc forem láska může mít, a že je tenká hranice mezi tou zdravou a už patologickou podobou.

Zdroj: Tallis, F. (2019). Posedlost láskou: a jiná znepokojivá odhalení. Portál.

Láska jako životní styl

Láska jako životní styl Obálka knihy Láska jako životní styl
Gary Chapman
Populárně naučná
Návrat domů
2009
238
Luci

,,Ironické je, že stane-li se laskavost naším
způsobem života, přináší to radost nejen
druhým, ale i nám. Jsme-li laskaví bez ohledu na okolnosti, poznáváme, jak jsou všední
rozhodnutí důležitá.“ (Chapman, 2009, str. 26.)

Kniha od autora 5 jazyků lásky slouží jako základní předpoklad k dávání lásky lidem. Autor je manželský poradce a v knize se obrací na své zkušenosti z praxe a příklady ze života. Na začátku vymezí sedm vlastností milující osobnosti, které jsou zmíněné již v názvu. Klade důraz na naučení nových postojů a vypěstování návyků, které by sloužily k vypěstování nové osobnosti. Každou z vlastností milující osobnosti popisuje jednotlivě a určuje návod, jak ji přijmout za svou. Kniha se osvědčí lidem, kteří by se rádi naučili, jak žít více pro druhé a lépe vyjadřovat láskyplné pocity. Apeluje na hledání blaha a štěstí v ostatních. Své myšlenky však dovádí o krok dále, když tvrdí, že bychom měli lidi milovat bez ohledu na to, jak se k nám oni sami chovají nebo jak nám lásku oplácí. Autorovy myšlenky místy hraničí s bezmezným altruismem, který by mohl však v jistých situacích působit sebezničujícím efektem. Protěžování přílišné vstřícnosti ke všem lidem bez rozdílu postrádá kritický náhled. U knihy je zřetelná tendence ke zjednodušování a nepřesnost v termínech. Kniha ukazuje, jak být více milujícím člověkem, avšak postrádá jakoukoliv kritičnost či vymezení hranic pro zachování vlastního blaha.

Zdroj: Chapman, G. (2010). Láska jako životní styl. Návrat domů.

Stín v nás: podvratná životní síla

Stín v nás Obálka knihy Stín v nás
Verena Kast
Odborné
Portál
2020
143
Jana

,, … není možné problém stínu vyřídit jednou provždy. Produkujeme stále nový stín." (Kast, 2020, str. 40)

Tématem knihy je koncept Persony a (hlavně) Stínu psychoanalytického psychologa C. J. Junga, kdy si tento koncept můžeme představit jako neoddělitelné protiklady „světlo a tma“. Autorka se postupně věnuje tomu, jak je stín lidmi vnímán, jak ovlivňuje naše životy a třeba i samotnou společnost a kulturu. Dále se i pomocí příkladů z praxe, Sumerských mýtů a pohádek snaží nastínit možnosti, jak si stín uvědomit a následně jej přijmout. V knize najdete i stručný popis psychoanalytické práce se „stínovými“ sny. K závěru se autorka věnuje i funkci stínu v mezilidských vztazích. I když je Jungovo pojetí stínu v psychologii velmi zajímavým tématem, kniha samotná mě nenadchla. Dle mého názoru je psána příliš složitě, sama jsem některým odstavcům v knize příliš neporozuměla - přitom se v Jungových konceptech celkem orientuji. Kvůli tomuto zklamání a (pro mě) těžkému čtení knihu hodnotím dvěma hvězdičkami.

Zdroj: Kast, V. (2020). Stín v nás. Podvratná životní síla. Portál.

Spolupráce s nepřítelem: jak vyjít s lidmi, s nimž nesouhlasíme

Spolupráce s nepřítelem: jak vyjít s lidmi, s nimiž nesouhlasíme Obálka knihy Spolupráce s nepřítelem: jak vyjít s lidmi, s nimiž nesouhlasíme
Adam Kahane
Populárně naučná
Portál
2020
127
Léňa

“Běžná spolupráce vypadá jako plánovací setkání. Pokud pracujeme ve složitých situacích s jinými lidmi, spolupráce nemůže a nemusí být řízená. Netradiční, pružná spolupráce se vzdává předpokladu řízení. Opouští nerealistické představy o harmonii, určitosti a souladu a přijímá složitou skutečnost nesouladu, pokusů, omylů a společné tvorby. Pružná spolupráce vypadá jako trénink bojového umění. Pružná spolupráce nám umožňuje vykonat činnosti dokonce i ve složitých situacích a s lidmi, s nimiž nesouhlasíme, které nemáme rádi a nevěříme jim.” (Kahane, 2020, str. 15)

Kniha popisuje, jak člověk dokáže spolupracovat s lidmi, se kterými nesouhlasí, které nemá rád nebo jim dokonce nevěří. Kniha se věnuje tzv. pružné spolupráci, což je způsob spolupráce, který je postaven na třech základních přesazích. To může být často náročné, protože to od nás vyžaduje, abychom vyšli ze své komfortní zóny a udělali něco, co se nám nezdá až tak přirozené. V knize je vysvětleno, jak se pružná spolupráce liší od té obvyklé, co se skrývá pod třemi základními přesahy tohoto nekonvenčního způsobu spolupráce a v závěru ukazuje, jak zmíněné teoretické poznatky převést do praxe.

Jako pozitivum vnímám, že autor píše jasně a k věci, proto se mi kniha četla lehce. Autorova slova jsou plná zkušeností a moudrostí. Oceňuji, že text doplnil o několik výstižných schémat. Za velký klad považuji i snahu o přesah z teorie do praxe, vše se mi pak lépe chápalo. Věřím, že praktická cvičení na konci knihy v budoucnu využiji, až na to přijde vhodný čas. Po přečtení knihy jsem zjistila, že se mám v kontaktu s druhými ještě pořád co učit a že je dobré být otevřená i dalším, netradičním způsobům spolupráce.

Zdroj: Kahane, A. (2020). Spolupráce s nepřítelem: jak vyjít s lidmi, s nimiž nesouhlasíme. Portál. 

Šikana dětí s poruchami autistického spektra

Šikana dětí s poruchami autistického spektra Obálka knihy Šikana dětí s poruchami autistického spektra
Nick Dubin
Populárně naučná
Portál
2009
184
Dubin, N. (2009). Šikana dětí s poruchami autistického spektra. Portál.
Nikča

,,Děti s poruchou autistického spektra mívají potíže s porozuměním; nechápou význam, který se skrývá „za slovem“, nerozumějí slovním hříčkám, téměř vše chápou doslovně. Proto se často stávají obětí nejrůznějších vtipálků a nezřídka i násilníků.“ (Dubin, 2009)

Kniha mi přijde výjimečná v tom, že sám autor Nick Dubin v knize vychází ze své vlastní zkušenosti, protože má diagnostikovaný Aspergerův syndrom. Ačkoliv je kniha populárně naučnou, najdete v ní spoustu konkrétních příkladů, které jsou důkladně rozebrány tak, abychom pochopili, proč k šikaně u dětí s PAS dochází. V knize je také spoustu doporučení, jak šikaně předcházet a také jak pomoct dětem s PAS, kteří si už šikanou prochází. Kniha se mi velmi dobře četla. Je sice určena především pro pedagogy a rodiče, avšak myslím, že si ji může přečíst každý, koho problematika autismu zajímá.

Zdroj: Dubin, N. (2009). Šikana dětí s poruchami autistického spektra. Portál.

Poruchy autistického spektra

Poruchy autistického spektra Obálka knihy Poruchy autistického spektra
Kateřina Thorová
Odborné
Portál
2016
493
Luci

,,Autismus není něco, co osoba má, není to žádná ulita, ve které je osobnost uvězněna. Ve skořápce není schované normální dítě. Autismus je způsob bytí“ (Thorová, 2016, str. 31).

Kniha pečlivě provádí čtenáře po neprobádaném území PAS. Je především pro náročnější čtenáře, problematice se věnuje podrobně a na odborné úrovni. Pro úspěšné přelouskání knihy je výhodou již se orientovat v psychologických teoriích, s jejichž pomocí jsou poruchy vysvětlovány nebo znalosti z neurobiologie, jelikož kniha se zaobírá také fyziologickou stránkou poruch. Každé poruše se věnuje individuálně, popisuje chování a projevy lidí s autismem. Své místo v ní našla také část o diagnostice poruch, kniha by mohla být tudíž užitečná začínajícím psychologům. Hned ze začátku nabízí historický vývoj přístupů k dětskému autismu, na konci zas knihu doplňuje přehledný seznam sdružení, které se těmto lidem věnují. Kniha je prodchnutá přehlednými tabulkami a příklady ze života. Kniha počítá s tím, že její čtenář je již zběhlý v psychologii, ale jakmile se hlouběji ponoří do tématu, tato kniha rozhodně naplní jeho očekávání.

Zdroj: Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Portál.