Dětský výtvarný projev

Dětský výtvarný projev Obálka knihy Dětský výtvarný projev
Irena Plevová, Michaela Pugnerová
Psychologie dítěte
Grada
2022
208
Kristy

„Při výtvarné činnosti je zásadní respektovat individualitu dítěte, zaujmout individuální přístup, zachovat pozitivní pohled bez devalvace produktů, a hlavně nezapomenout na pochvalu a projevení zájmu nejen o výkres, ale o celý proces kresebné činnosti.“

(Plevová a Pugnerová, 2022, str. 191).

 

Publikace o 208 stranách v měkké vazbě je informačně velice bohatou příručkou, která udělá skvělou službu nejen pedagogům, ale také psychologům. Autorky předkládají strukturu osmi kapitol: Význam dětského výtvarného projevu, vývoj dětské kresby, kresba postavy, kresba postavy u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, kresba rodiny, kresba jako prostředek k poznávání osobnosti dítěte, další možnosti práce s dětským výtvarným projevem, kresebná kazuistika.

 

Každé dílo, na kterém se podílí Pugnerová, je psáno lidsky a uchopitelně. Nejinak tomu je i v případě této knihy. Ačkoli jsou velmi často zmiňovány odborné termíny, vždy jsou pod čarou důkladně vysvětleny. Citovaná odborná literatura je popsána v poznámkách pod čarou. Každý oddíl je doplněn množstvím autentických obrázků dětí z praxe. Oddíl o dalších možnostech práce s dětským výtvarným projevem je bohatý na informace o mandalách, o náměty kreseb přírody a o velmi často tabuizovaná témata života a smrti.

 

Velmi kladně hodnotím ucelenou strukturu a vhodně volené kapitoly tak, aby na sebe vzájemně navazovaly. Ohromně se mi líbí malůvky, ke kterým autorky poskytují také výklad, případně komentář samotného malého autora. Bohatá praxe obou autorek je v textu dost znát – již existující literární zdroje doplňují o vlastní zkušenosti, což je obohacující. Nemám absolutně žádnou výtku.

 

Knihu lze brát jako základní příručku ke zorientování se v problematice dětského výtvarného projevu. Zároveň ale může být doplňujícím zdrojem informací v oblasti školní zralosti a připravenosti a k získání informací o zvláštnostech dětské psychiky. Protože je velmi pěkně napsaná, lze ji zařadit k četbě pro všechny pomáhající profese, ve kterých se pracuje s dětmi (policejní psychologie, profese spadající pod OSPOD, mediace, rodinný poradce, krizový intervent).

Zdroj: Plevová. J. Pugnerová M. (2022). Dětský výtvarný projev: V pedagogické praxi. Grada.



Bookmark the permalink.

Komentáře jsou uzavřeny.